0

Új EU-s gumiabroncs jelölések 2012-ben

Új EU-s gumiabroncs jelölések 2012-ben

Az Európai Unió 1222/2009/EK számú rendeletének megfelelően 2012 novemberétől Magyarországon is bevezetésre kerül a gumiabroncsok alapvető tulajdonságairól informáló abroncscímke. A leginkább mosógépcímkeként emlegetett abroncscímke, a nyári és téli gumiabroncsokra egyaránt kötelezően felkerül, és az abroncs három alaptulajdonságáról szolgál információkkal. Az abroncscímke a személyautókra és a tehergépjárművekre kerül felhelyezésre, a motorgumiabroncsok esetén nincs szó az abroncscímke bevezetéséről.

Üzemanyag takarékosság

Az abroncscímke baloldalán a gumiabroncs üzemanyag takarékosságáról kapunk tájékoztatást. Az abroncs üzemanyag takarékossági tényezősét sávosan ábrázolja az abroncscímke, az értékeket betűvel jelezve. Legjobb jelölés az A, legrosszabb a G kategória. Az A és a G besorolású gumiabroncsok között akár 7,5%-nyi többletfogyasztás is előfordulhat, ami ha belegondolunk elég komoly, akár a vásárlást befolyásoló tényező is lehet.

Nedves tapadás

Az abroncscímke, jobb oldalon a gumi nedves úton való tapadási jellemzőiről szolgáltat információkat. A nedves tapadást szintén betűvel jelzik, a legjobb az A, a legrosszabb a G jelölést kapja. Természetesen a fizika szabályaival nem lehet szembemenni. A gördülési ellenállás, ami meghatározza az üzemanyag takarékosságot, és a tapadás egymással ellenétes célok, így a fejlesztés során óhatatlanul valahol kompromisszumokat kell kötni, a minden szempontból elfogadható, és megfelelő végeredmény érdekében. Az A és az F jelöléssel ellátott gumiabroncsok közötti féktávolság mérése esetén, 80 km/h sebességről való fékezéskor, akár 18m eltérést is észlelhetünk. Amikor egy A kategóriás gumiabroncs megáll, akkor egy F kategóriás még 49 km/h sebességgel halad. Jelenleg a D és a G jelölés nincs használatban.

Külső zaj

Az abroncscímke az üzemanyag takarékosság és a nedves tapadás mellett az abroncs használata esetén mért külső zajszintről nyújt tájékoztatást a leendő vásárlók számára. A zajszint mérése decibelben (dB) történik, és a 2012-ban bevezetendő abroncsgördülési-zajszinttel hasonlítják. A zaj szintet egy, kettő, vagy három fekete hanghullám jelzi, és egy szám, ami az abroncs által keltett zajról tájékoztat pontosan, decibelben megadva.

Természetesen az abroncsok tulajdonságait számos szempontból mérhetjük, mint ahogy azt meg is szokták tenni a független szervezetek, vagy autósmagazinok az abroncs tesztjeik során minden évben.

Iktatva: Autó
MACIKA.hu
2011